GBA: Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως

Guest blogger Α.


Όταν ήμουν μικρός, πήγαινα τα καλοκαίρια (συν Χριστούγεννα και Πάσχα) στο σπίτι της γιαγιάς μου στο χωριό. Ήμουν το μόνο εγγόνι που πήγαινα και έτσι παρέα είχα έξω στις αλάνες με τα άλλα παιδιά. Μέσα στο σπίτι τις υπόλοιπες ώρες είχα μόνο ένα βιβλίο να μου κρατεί συντροφιά. Ήταν το σχολικό αλφαβητάριο του Δημοτικού όπως το χρησιμοποιούσε ο πατέρας μου στην εποχή του… Το διάβαζα και το ξαναδιάβαζα για να περάσει η ώρα… Μ’ αυτόν τον τρόπο ανακάλυψα την αξία της επανάληψης… Παρατήρησα ότι την πρώτη φορά που διάβαζα ένα κείμενο του βιβλίου, σχημάτιζα στο μυαλό μου ένα γενικό πλάνο, που μου έδινε την ικανοποίηση, ότι αυτό που ήθελε να μου δώσει το κείμενο το είχα λάβει. Όμως στην δεύτερη ανάγνωση παρατηρούσα ότι το μάτι μου και κατ επέκταση το μυαλό μου, έβλεπαν στο ίδιο κείμενο και άλλα πράγματα, εκτός από αυτά που πήρα από την πρώτη ανάγνωση… Το εκπληκτικό όμως είναι, ότι και η Τρίτη και οι επόμενες αναγνώσεις πρόσθεταν επιπλέον γνωστικά στοιχεία και εικόνες, παρότι το κείμενο παρέμενε το ίδιο.

Αυτή την παρατήρηση την επικύρωσα και όταν μεγάλωσα. Χρησιμοποιούσα πιο πολύπλοκα κείμενα, όπως στις Φυσικές Επιστήμες, τα Μαθηματικά και την Τεχνολογία.

Επίσης το ίδιο κείμενο οι προσλαμβάνουσες παραστάσεις επηρεάζονται από την χρονική στιγμή που διαβάζουμε, από την ψυχική μας διάθεση, την καταπίεση που έχουμε αν πρόκειται για διάβασμα διαγωνίσματος, από το αν είναι χειμώνας, άνοιξη καλοκαίρι. Το φθινόπωρο άστο καλύτερα…..

Βέβαια, αν το ίδιο κείμενο διαβαστεί παρουσία και άλλων ανθρώπων και κατόπιν αυτό προκαλέσει συζήτηση μεταξύ τους, μπορεί αυτό να εξελιχθεί σε μία πανδαισία συναισθημάτων. ….!


Πλέον έχω συνειδητοποιήσει, ότι όταν επισημάνω ένα χρήσιμο άρθρο (που θέλω να μείνει στην μνήμη μου) πρέπει να το διαβάσω 2-3 φορές και να γράψω σε ένα σημείωμα, μια μικρή κατατοπιστική περίληψη για γρήγορη επανάληψη αν χρειαστεί στο μέλλον.


Καλό διάβασμα....

Comments